Az L-Karnitin és 11 jótékony hatása

Az L-karnitin a testben megtalálható aminosavakból, a lizinből és a metioninből került szintetizálásra. Függetlenül attól, hogy mik az edzés céljai, hogy zsírt szeretne égetni, vagy izomszövetet építeni, esélyeit a sikerre az l-karnitinnal mindenképp megnövelheti. [1]

 

Az l-karnitin fő feladata a testben a mitokondrium funkciók biztosítása és az energiatermelés. A sejtekben segíti a zsírsavak transzportálását a mitokondriumokba, ahol azok energiává alakulnak át. [2] A testben a karnitin 98%-a az izomzatban található, de jelentős része található meg még a vérben és a májban is. [3]

   

L-karnitín kapszula forma

          

A karnitin fajtái

Az l-karnitin a karnitin hagyományos, a testben, az élelmiszerben és a táplálékkiegészítőkben is természetesen előforduló formája.

A karnitin különböző formáit ismerjük:

  • D-karnitin: a karnitin ezen passzív formája okozhatja annak hiányát az emberi szervezetben a karnitin többi, hasznos formáinak a bevitelével [4]
  • Acetyl-L-karnitin  (gyakran ALCAR-ként is nevezik):  a karnitin ezen formája valószínűleg a karnitin leghatékonyabb formája az agyi aktivitást tekintve. Idegrendszeri megbetegedések kezelésére is alkalmazzák, mint például az Alzheimer kór esetében. [5]
  • Propionyl-L-karnitin: a karnitin ezen formája alkalmas a vérkeringés problémáinak kezelésére, mint például az ún. perifériás vaszkuláris megbetegedés vagy magas vérnyomás. Jótékony hatása a nitrogén-oxid (NO) termelésében rejlik, ami jótékony hatással van a vérkeringésre. [6]
  • L-karnitin L-tartarát: a karnitin legelterjedtebb formája főleg az étrendkiegészítők terén, főleg gyors felszívódásának köszönhetően. Támogatja a gyors regenerálódást és eltávolítja az izomfáradtságot. [7]

                                              

      lkarnitin

                          

      A tanulmányokat, amik annak vizsgálatára összpontosítottak, hogy hogyan működik az l-karnitin, már 1937 elvégezték. Nézzünk meg tehát néhány előnyt, amit az L-karnitin kínálhat:


      1. Az L-Karnitin és a fogyás

      A kutatások közül az egyik legérdekesebb és legaktuálisabb azzal foglalkozott, hogy hogyan képes az l-karnitin javítani a sportteljesítményt. Ezen kutatás tanulmányában, amit az Nottinghami Orvostudományi Egyetem végzett, a sportolók egyik csoportja korán reggel, majd négy órával később újra 2 gramm l-karnitint vitt be szervezetébe 80 gramm cukorral, aminek magas volt a glikémiás indexe, és ezt 24 héten keresztül. A sportolók másik csoportja csupán cukrokat vitt be szervezetébe. [8]

                   

      lkarintin

                           

      Megállapították, hogy az alacsony intenzitású kerékpározás során a sportolók, akik szedték az l-karnitint 55%-kal kevesebb izom glikogént égettek el, mindeközben 55%-kal növelték zsírégető képességüket. Nagy intenzitású kerékpározás során az l-karnitint használó sportolók esetében alacsonyabb volt a test tejsav szintje, ami az izomlázat okozza. Ugyanúgy megemelkedett a kreatin foszfát szintje, ami  az ATP egységek egyik alapköve. [8]

       

      2. Izomtömeg növelése

      A tanulmányok kimutatták, hogy az l-karnitin fogyasztása támogatja az ún. -l növekedési faktort, ami az izomtömeg növekedését szolgálja a proteinek egyik típusának szint növekedésével, ami összefüggésben áll ezen növekedési faktorral. [9] [10] Nagyszerű hír az is, hogy anélkül fogyaszthat cukrokat, hogy felesleges zsírt képezne belőle a szervezet.

          

      A brit tudósok megállapították, hogy azok a sportolók, akik fogyasztották az l-karnitint és 640 kalóriával többet fogyasztottak a gyorsan lebontható cukrok közül a diéta folyamán, szervezetük semmilyen felesleges zsírt nem raktározott el. Ezzel ellentétben, azok a sportolók, akik nem fogyasztottak l-karnitint, több mint 2 kg testzsír növekedést produkáltak. [11]

             
       L-karnitin

                        

      3. Izomfájdalom csökkentése és gyorsabb regenerálódás

      Több emberkísérlet kimutatta, hogy a napi 1 vagy 2 gramm l-karnitin bevitel jelentősen csökkenti az izom mennyiség károsodását, főleg megerőltető edzések után, ami azt jelenti, hogy az izomszövetek gyorsabban regenerálódnak. [12], [13], [14], [15]

        

      Ugyanígy kimutatták, hogy az l-karnitin csökkenti az izomfájdalmat, és a legjobb, hogy ezt a kutatást egészséges, aktív nőkön, nem egereken végezték. [12]

        

      L-karnitin

                         

      4. Szívbetegségek

      Egy kutatás, amit kis mennyiségű embereken végeztek (összesen 10) kijelentette, hogy az l-karnitin fogyasztása növelheti az arterioszklerózis kockázatát. [16] Azonban azt, ahogy a kutatást végrehajtották és előkészítették, sok neves tudós kritizálta. A terület szakértői egyéb tanulmányokra hivatkoztak, amiben többen is részt vettek, mikoris ezek a tanulmányok megállapították, hogy az l-karnitin fogyasztása csökkentette a kardiovaszkuláris megbetegedések kockázatát. [17], [18]

       

      5. Vérkeringés javítása

      Az l-karnitin pozitívumai, amik a fizikai állóképességet befolyásolják, nem csak a jobb zsírégető képességgel és a glikogén felhasználással függnek össze, hanem a jobb vérkeringéssel is, és ezáltal az izomzat jobb vérellásárával is. A jobb vérkeringés azt jelenti, hogy a szükséges tápanyagok és hormonok az edzés során pont oda jutnak el, ahol arra a testnek szüksége van. [19]

                          

      L-karnitín - hatása

                            

      6. Férfi nemzőképesség

      A Connecticuti Egyetem megállapította, hogy az l-karnitin képes növelni a tesztoszteron receptorok számát, amiket androgén receptorok néven is ismerhetünk, és amik az izomsejtekben találhatók. [21] Épp ez a tényező befolyásolja pozitívan a spermiumok számát és minőségét. [22] Sőt, minél több ilyen receptor található izomsejteiben, annál több tesztoszteron képes hozzájuk kötődni, ami stimulálja az izomtömeg és teljesítmény növekedését.

                     

      L-karnitín teljesitmény

                    

      Egy tanulmány, amit olasz tudósok végeztek, kimutatta, hogy az l-karnitin hatékonyabbnak bizonyult mint a tesztoszteron terápia a diszfunkcionális erekció kezelése során. [22] Ezt az is okozhatja, hogy az l-karnitin növeli az NO szintet, és ezáltal növeli a vér áramlását az erekben.


      7. Anyukák, akik szeretnének a szülés után lefogyni

      Kimutatták, hogy a női testben található l-karnitin mennyisége a terhesség alatt csökken. Nem jöttek rá azonban, hogy ezt a csökkenést mi okozhatja. A legújabb tanulmányok azonban azt feltételezik, hogy emögött a karnitin bioszintézis szintjének csökkenése állhat, amit a női test alacsony vastartalma okozhat. [23]

       

      A tanulmány rámutatott arra, hogy épp az l-karnitin segít a szülés utáni testsúly csökkentésben, elősegíti a szív és érrendszeri egészséget és növeli a vérplazma szintjét, ami a terhesség folyamán csökken. [23]  

        

      l karnitín szülés után

       

      8. 2-es típusú cukorbetegség

      Azok az emberek, akik a cukorbetegség 2-es típusában szenvednek, profitálhatnak a karnitin fogyasztásából. Az l-karnitin fogyasztása segítheti a cukorbetegeket a glükóz oxidációjában, a glükóz raktározásában, ugyanúgy a glükóz befogadásában is. Sőt, az l-karnitin javítja az inzulin érzékenységet is, ami a 2-es típusú cukorbetegeknél előfordul. [24]

       

      9. Immunrendszer

      A kutatások kimutatták még, hogy minden immunsejt befogad egy kis adag l-karnitint, ami szükséges a vírusok és megbetegedések elleni küzdelem során felhasznált energiájuk pótlásához. Megállapításra került még, hogy az l-karnitin rohamosan megváltoztatni az immunsejtek aktivációját, ami a test által felhasznált immunreakciók javításához vezet.  [25]

       

      10. Agytevékenység

      Az l-karnitin segíti egyes agyi tevékenységek működését és emellett növeli az agy szinaptikus idegi átviteleit, ami támogatja a memória javítását és növeli az agyi kapacitást. [26]

                              L-karnitin
                            
        

      11. Valproinsav mérgezés ellenszere

      A valproinsav (VPA) egy kémiai vegyület, amit klinikailag antikonvulzívumként és antidepresszánsként használnak, főleg az epilepszia, bipoláris figyelemzavar és depresszió kezelése során. A migrén és a skizofrénia gyógyításánál is használják gyógyszerként. Kereskedelmi forgalomban a következő nevekkel kapható: Depakote, Depakote ER, Depakene, Depacon, DEPAKINE és Stavzor.

                            

      L-karnitin

                        

      Ugyan ez nem kell, hogy a testépítés problémája legyen, a valproinsav alkalmazásának évente több tíz esete lát napvilágot. Ennek ellenére, nem tud önmaga ellenszere lenni, mindemellett az l-karnitin fogyasztására segítségként és ellenszerként tekintünk, ha esetleg ebben a veszélyes mérgezésben szenved.[27]

        

      L-karnitin források

      Az L-karnitin elérhető az élelmiszerekben, de nagy népszerűségnek főleg étrendkiegészítőként örvend. Az l-karnitint tartalmazó étrendkiegészítők folyékony, por vagy tabletta formában érhetők el.


      Természetes források, amik 100 g-hoz képest az l-karnitint legnagyobb arányban tartalmazzák [28]:

      • Marha steak - 56 és 162 mg között
      • Aprított marhahús, főtt - 87 és 99 mg között
      • Tej - 8 mg
      • Tőkehal - 4 és 7 mg között
      • Csirkemell, főtt - 3 és 5 mg között
      • Fagylalt- 3 mg
      • Cheddar - 2 mg
      • Teljes kiőrlésű kenyér - 0,2 mg
      • Spárga, főtt- 0,1 mg

       

      L-karnitín marhahús

                                 

      Mennyi az ajánlott napi beviteli mennyiség az l-karnitin esetében?

      Az l-karnitin ajánlott napi beviteli mennyisége 500 és 2000 milligramm között mozog. Érdekességnek számít, hogy a kombinálhatja péládul szinefrinnel is, ami szintén támogatja a zsírégetést. [29]

       

      Ahogy láthatja, az l-karnitin sokkal több pozitívumot kínál, mint a fogyás és a zsírégetés. Segített önnek ez a cikk? Támogassa megosztással, hogy az információk ismerőseihez is eljuthassanak.

       

      FORRÁSOK:

      [1] Kraemer WJ, Volek JS, Dunn-Lewis C. - L-carnitine supplementation: influence upon physiological function. - Curr Sports Med Rep. 2008 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18607224

      [2] Foster DW - The role of the carnitine system in human metabolism. - Ann N Y Acad Sci. 2004 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15590999

      [3] Evans AM, Fornasini G. - Pharmacokinetics of L-carnitine. - Clin Pharmacokinet. 2003 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12908852

      [4] D-Carnitine (dostupné online) https://www.caymanchem.com/product/16749

      [5] Kobayashi S, Iwamoto M, Kon K, Waki H, Ando S, Tanaka Y. - Acetyl-L-carnitine improves aged brain function. - Geriatr Gerontol Int. 2010 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20590847

      [6] Bloomer RJ, Tschume LC, Smith WA.- Glycine propionyl-L-carnitine modulates lipid peroxidation and nitric oxide in human subjects. - Int J Vitam Nutr Res. 2009 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20209464

      [7] Wall, B. T., Stephens, F. B., Constantin‐Teodosiu, D., Marimuthu, K., Macdonald, I. A., & Greenhaff, P. L. (2011). - Chronic oral ingestion of l‐carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. The Journal of physiology, 589(4), 963-973. (dostupné online)  https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/jphysiol.2010.201343

      [8] Kita, K., Kato, S., Yaman, M. A., Okumura, J., & Yokota, H. (2002). Dietary L-carnitine increases plasma insulin-like growth factor-I concentration in chicks fed a diet with adequate dietary protein level. British Poultry Science, 43(1), 117-121. (dostupné online) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00071660120109980

      [9] Heo, Y. R., Kang, C. W., & Cha, Y. S. (2001). L-Carnitine Changes the Levels of Insulin-like Growth Factors (ICFs) and IGF Binding Proteins in Streptozotocin-induced Diabetic Rat. Journal of nutritional science and vitaminology, 47(5), 329-334 (dostupné online) https://www.researchgate.net/publication/11545690_L-Carnitine_Changes_the_Levels_of_Insulin-like_Growth_Factors_IGFs_and_IGF_Binding_Proteins_in_Streptozotocin-induced_Diabetic_Rat

      [10]  Eder K, Felgner J, Becker K, Kluge H. - Free and total carnitine concentrations in pig plasma after oral ingestion of various L-carnitine compounds. - Int J Vitam Nutr Res. 2005 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15830915

      [11] How To Lose Body Fat Now: The Most Effective Methods Explained - Bodybuilding.com (dostupné online) https://www.bodybuilding.com/content/how-to-lose-body-fat-now-the-most-effective-methods-explained.html

      [12] Ho, J. Y., Kraemer, W. J., Volek, J. S., Fragala, M. S., Thomas, G. A., Dunn-Lewis, C., ... & Maresh, C. M. (2010). l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women. Metabolism, 59(8), 1190-1199. (dostupné online) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049509004879

      [13] Volek JS, Kraemer et al. L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Feb;282(2):E474-82. (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11788381

      [14] Kraemer, W. J., Volek, J. S., French, D. N., Rubin, M. R., Sharman, M. J., Gómez, A. L., ... & Hakkinen, K. (2003). The effects of L-carnitine L-tartrate supplementation on hormonal responses to resistance exercise and recovery. The Journal of Strength & Conditioning Research, 17(3), 455-462. (dostupné online) https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2003/08000/The_Effects_of_L_Carnitine_L_Tartrate.5.aspx

      [15] Spiering, B. A., Kraemer, W. J., Vingren, J. L., & Hatfield, D. L. (2007). Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-carnitine L-tartrate. Journal of Strength and Conditioning Research, 21(1), 259. (dostupné online) https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2007/02000/Responses_of_Criterion_Variables_To_Different.46.aspx

      [16] Koeth, R. A., Wang, Z., Levison, B. S., Buffa, J. A., Org, E., Sheehy, B. T., ... & Smith, J. D. (2013). Intestinal microbiota metabolism of L-carnitine, a nutrient in red meat, promotes atherosclerosis. Nature medicine, 19(5), 576-585. (dostupné online) https://www.nature.com/articles/nm.3145?foxtrotcallback=true

      [17] DiNicolantonio, J. J., Lavie, C. J., Fares, H., Menezes, A. R., & O'keefe, J. H. (2013, June). L-carnitine in the secondary prevention of cardiovascular disease: systematic review and meta-analysis. In Mayo Clinic Proceedings(Vol. 88, No. 6, pp. 544-551). Elsevier. (dostupné online) https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2813%2900127-4/fulltext

      [18] Ferrari R, et al. Therapeutic effects of L-carnitine and propionyl-L-carnitine on cardiovascular diseases: a review. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:79-91. Review. (dostupné online) https://nyaspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1196/annals.1320.007

      [19] Atalay, G. N., Erikoglu, O. G., Sezen, B. F., & Coskun, C. S. (2015). Effects of acute L-carnitine supplementation on nitric oxide production and oxidative stress after exhaustive exercise in young soccer players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 55(1-2), 9-15. (dostupné online) https://europepmc.org/abstract/med/25289711

      [20] Kraemer, W. J., Spiering, B. A., Volek, J. S., Ratamess, N. A., Sharman, M. J., Rubin, M. R., ... & Vingren, J. L. (2006). Androgenic responses to resistance exercise: effects of feeding and L-carnitine. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(7), 1288-1296 (dostupné online) https://www.researchgate.net/publication/6959345_Androgenic_responses_to_resistance_exercise_Effects_of_feeding_and_L-carnitine

      [21] Garolla A, et al. Oral carnitine supplementation increases sperm motility in asthenozoospermic men with normal sperm phospholipid hydroperoxide glutathione peroxidase levels. Fertil Steril. 2005 Feb;83(2):355-61. (dostupné online) https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(04)02839-0/abstract

      [22] Cavallini G, et al. Carnitine versus androgen administration in the treatment of sexual dysfunction, depressed mood, and fatigue associated with male aging. Urology. 2004 Apr;63(4):641-6 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15072869

      [23] Stephen Daniells - L-carnitine supplementation may prevent pregnancy-related declines - 29-Jul-2009 -(dostupné online) https://www.nutraingredients.com/Article/2009/07/29/L-carnitine-supplementation-may-prevent-pregnancy-related-declines?utm_source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign=copyright

      [24] Mingrone G, Greco AV, Capristo E, Benedetti G, Giancaterini A, De Gaetano A, Gasbarrini G. - L-carnitine improves glucose disposal in type 2 diabetic patients. -  J Am Coll Nutr. 1999 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10067662

      [25] Athanassakis I, Dionyssopoulou E, Papanikou S, Evangeliou A, Vassiliadis S. - Early events of the exogenously provided L-Carnitine in murine macrophages, T- and B-lymphocytes: modulation of prostaglandin E1 and E2 production in response to arachidonic acid. - J Nutr Biochem. 2003 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12873717

      [26] Kobayashi S, Iwamoto M, Kon K, Waki H, Ando S, Tanaka Y. - Acetyl-L-carnitine improves aged brain function. - Geriatr Gerontol Int. 2010 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20590847

      [27] Raskind JY, El-Chaar GM. - The role of carnitine supplementation during valproic acid therapy. - Ann Pharmacother. 2000 (dostupné online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10852092

      [28] Rebouche CJ. Carnitine. In: Modern Nutrition in Health and Disease, 9th Edition (edited by Shils ME, Olson JA, Shike M, Ross, AC). Lippincott Williams and Wilkins, New York, 1999, pp. 505-12. (dostupné online) https://ods.od.nih.gov/pdf/factsheets/Carnitine-HealthProfessional.pdf

      [29] Rudy Mawer, MSc, CISSN - L-Carnitine (dostupné online) https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine