Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

A zöldárpa (gyakran „zsenge árpának” is nevezik) egy olyan növény, mely az emberiség számára már viszonylag régóta ismert. Már az őseink is megértették a zöldárpa fontosságát, még a modern technológiák nélkül is. Ma több kutatás tárgyát is képezi, és próbálják felfedezni a használatának új módszereit. Ezért folyamatosan új tanulmányok keletkeznek, melyek bizonyítják a szervezetünkre kifejtett jótékony hatását. Nem véletlenül sorolják tehát a zöldárpát a szuperélelmiszerek közé.

                                                                               

Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                            

Általánosságban az árpát tartják az első olyan gabonafélének, melyet az ember már körülbelül 7000 évvel az időszámításunk előtt kultiválni kezdett. A zöldárpa már a „bibliai idők” alatt is az étrend részét képezte az Ázsiában és a Közép-keleten élő nemzeteknél. [1]

 

Mi a különbség az árpa és a zöldárpa között?

A zöldárpát gyakran az árpa egy specifikus alfajának tartják, de ez nem így van. Az árpa zsenge leveleiről beszélünk, melyeket tíz nappal a csírázás után vágnak le. Ilyenkor nyújtja ugyanis a legjobb tápértékeket. [2]

 

Miben különbözik az árpa (kifejlett növény) a zöldárpától? A kifejlett árpa a világon a negyedik leghasználatosabb gabonaféle. Különösen népszerű Ázsiában, ahol a hagyományos kínai gyógyászat háromszáz összetevőjének egyike közé tartozik.

 

Az árpa a hidegnek és a fagynak is nagyon ellenálló növény. Képes egészen 4000 m.t.f. magasságban is megnőni. Ezért nem meglepetést az sem, hogy nagyon népszerű gabonafélévé vált a Tibeti-fennsík területén is. A mi földrajzi térségeinkben főként a söriparban ismert. [2]

 

Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                               

Nézzétek meg a zöldárpa és a kifejlett árpa szénhidrát, fehérje és zsírmennyiségében található eltéréseket. A tápértékeket átláthatóan megtalálhatjátok az alábbi táblázatban. [18] [19] 

 

 

Zöldárpa (szárított) % 100 g-ban

Árpa (kifejlett növény) % 100 g-ban

Szénhidrátok

57,9

73,48

Fehérjék

27,3

12,48

Zsírok

4,57

2,30

     

A zöldárpa és az összetétele

Milyen különlegességet tartalmaz a zöldárpa? Jobb kérdés lenne azt feltenni, mi mindent tartalmaznak a zöldárpa zsenge levelei és szára. Jogosan sorolják ugyanis ezt a növényt a szuperélelmiszerek közé. A különlegessége a test számára jótékony hatású anyagok mennyiségében is rejlik, melyek a [1] [3] [4] [20]:

  • vitaminok – B1, B2, B6, B12, C, E, béta-karotin, pantoténsav, folsav
  • ásványi anyagok – kalcium, réz, vas, magnézium, kálium, cink, foszfor
  • 18 aminosav (beleértve az összes esszenciális aminosavat)
  • szuperoxid diszmutáz (SOD) – nagyon hatékony enzim és antioxidáns
  • kataláz – fontos enzim
  • klorofill – zöld színezék, mely jótékony hatással van a bőr és a vérképzés számára

 

A zöldárpában található egyes vitaminok és ásványi anyagok mennyiségét az alábbi táblázatban tekinthetitek meg. [18] [19]

Zöldárpa (szárított) mg/100 g 

Árpa (kifejlett növény) mg/100 g

A-vitamin (mg/100g)

20,5

0,174

B1-vitamin

0,61

0,646

B2-vitamin

1,56

0,285

B6-vitamin

1,12

0,318

B12-vitamin

1,16

0,00

C-vitamin

251,6

0,00

E-vitamin

15,0

0,57

Kalcium

479,4

33,00

Vas

23,3

3,60

Magnézium

183,2

133,00

Kálium

3384

452,00

Cink

3,43

2,77

 

A zöldárpa és előnyei

1. Erős antioxidáns hatású

Az antioxidánsok olyan molekulák, melyek segítenek megállítani, esetlegesen lelassítani az oxidáció folyamatát. Ahogy már említettük, a zöldárpa szuperoxid diszmutázt (SOD) és katalázt tartalmaz.


Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                     

Az SOD képes széthasítani a szabadgyököket. Azok a sejtjeinkben oxidációt okoznak, ezzel pedig károsítják őket, betegségeket és a sejtek öregedését okozzák. Az SOD a szabadgyököket hidrogén-peroxiddá és molekuláris oxigénné hasítja szét. Ezután a kataláz gondoskodik a hidrogén-peroxid hasításáról, mivel az is egy káros anyag a szervezet számára, ebből oxigén és víz keletkezik. Kortól, fizikai aktivitástól, valamint az egészségi állapottól függetlenül az antioxidánsok bevitele a test számára nagyon fontos. Segítenek megelőzni a betegségeket és a szervezet öregedését. [5] [6] [7]

 

2. Erősíti az immunrendszert

A test számára fontos anyagok bevitele gondoskodik a „tápanyagok harmóniájáról”, ezzel lehetővé teszi az immunsejtek megfelelő mértékű képzését. A B-vitaminok csoportja, C-vitamin, cink és további más összetevők is a szervezetünkben olyan közeget alakítanak ki, mely ellenálló a különböző típusú fertőzéseknek. [5] 

                                               
Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                                             

3. Biztosítja az energiaforrást

A megnövekedett fizikai aktivitás esetében, például megerőltető edzésekkor, nagyon fontos a B-vitaminok csoportjának pótlása. A zöldárpa fogyasztása képes biztosítani a B1, B2, B5, B6, B9 és B12-vitaminok ellátását. Miért fontosak a számunkra?

  • B1 (tiamin) – metabolizálja a cukrokat, zsírokat, fehérjéket és a szétágazó láncú aminosavakat (leucin, izoleucin, valin), melyeket már bizonyára ismertek a BCAA megnevezésből.
  • B2 (riboflavin) – hasonlóan, mint a B1, szintén segíti a cukrok, zsírok és fehérjék hasítását, azonban fontosabb az, hogy a szénhidrátokat ATP-vé alakítja át (adenozin-trifoszfát), mely energiát képez és őriz meg.
  • B5 (pantoténsav) – a cukrok, zsírok és fehérjék hasításán kívül ez a sav csökkenti a koleszterinszintet és megőrzi az emésztőrendszer normál állapotát.
  • B6 (piridoxin) – a kulcsszerepét az aminosavak metabolizálásánál, valamint a glikogén hasításában játssza, mely egyidejűleg „energiaforrásnak” is számít a szervezetben.
  • B9 (folsav) – fontos szerepe van a sejtek növekedésében és az új sejtek, például a vörösvérsejtek, szintézisében. Ezenkívül részt vesz a károsodott sejtek és az izomszövet javításában is.
  • B12 – szintetizálja a DNS-ünket, emellett nagyon fontos a vörösvérsejtek képzésében is. [5] [8] [9]


Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                      

4. Támogatja a testsúly csökkenését

Ahogy már a cikkünk elején is említettük, a zöldárpa kiváló táplálék kiegészítő, ha szeretnéd elérni a hőn áhított alakodat. Hogy miért?

 

Elsősorban a B-vitaminok csoportja miatt van ez így, melyek szó szerint energiával töltik fel a szervezetet, és segítenek hatékonyabbá tenni a zsírok és cukrok hasítását a testünkben. Továbbá fontos szerepe van a kalcium, vas és magnézium ásványi anyagoknak is. Miért is?

  • Kalciumkulcsfontosságú elem a csontok egészsége szempontjából. Ezenkívül szükséges a vércukorszint megőrzése szempontjából is. [10]
  • Vas – a testünk több folyamata számára is szükséges elem. Részt vesz a metabolizáció folyamatában, a hormonok termelésében, de elsősorban az oxigén izmokba való átvitelében. [10]
  • Magnézium – több biokémiai folyamat részét is képezi. A testünk számára szükséges a vércukorszint szabályozásához és a vérnyomás szintjének megőrzéséhez. Emellett befolyásolja az izmok és az idegek működését is, és segítséget nyújt a fehérjék szintézisében is. [11]

Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                       

5. Harcol a szervezet öregedésével szemben

A zöldárpa olyan anyagokat tartalmaz, melyek képesek relevánsan lelassítani a testünk öregedését és befolyásolják a hormonok működését is. A szervezetünk csak nagyon nehezen tudna nélkülük működni. A hormonok ugyanis rengeteg folyamatban vesznek részt, és szó szerint kontrollálják az emberi élet egyes szakaszai során végbemenő változásokat. A hormonegyensúly ezért a teljes értékű élet számára nélkülözhetetlen.

 

A zöldárpa összes összetevője közül legalább azt a néhányat fontos megemlítenünk, melyek a hormonok működését befolyásolják. A hormonális egyensúlyra például a rost van hatással, amely képes szabályozni az inzulin hormont. A férfiak számára biztosan nagyon fontos a tesztoszteron szintjének egyensúlya. Ebben az esetben hatékonyak lehetnek a cink és a magnézium ásványi anyagok is. [12] [13]

 

Nemcsak a hormonok működésében végbemenő változások vannak hatással a testünk öregedésére. Az idő előrehaladta leginkább a bőrűnkön látszódik meg. A bőr legfontosabb öregedéssel szembeni „védői” közé biztosan az antioxidánsok tartoznak. Azok a képességeikkel nagyon fontosak a bőr szerkezetének megóvásában a szabadgyökökkel szemben. A bőrre jó hatással van a béta-karotin, klorofill és az E-vitamin is, mely gyulladás gátló hatású. A klorofill megóvja a testet a fotoöregedéssel szemben, tehát a bőr korai öregedésével szemben, melyet a túl erős napsugárzáson való tartózkodás vált ki. [14] [20] 

                                       
Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                       

A megfelelő anyagok bevitelével megerősíthetőek a csontok, melyek a korral elkopnak és veszítenek a bennük található tápanyagok mennyiségéből. A zöldárpa ebből a szempontból is nagyon jótékony hatású. A leglényegesebb hatással természetesen a kalcium és a magnézium van a csontokra, melyek hiánya megnövelheti a csontritkulás rizikóját. Nem utolsósorban meg kell említenünk a káliumot is, mely az erős csontokért felelős. [16] [17]

 

A zöldárpa fogyasztása

A zöldárpa leggyakrabban por vagy tabletta formájában kapható. A klorofillnek köszönhetően erősen zöld elszíneződése van. A zöldárpa ízét a fű ízéhez lehetne hasonlítani. Természetes vitamin, ásványi anyag és más anyagok forrásaként a fogyasztása alkalmas gyermekek és felnőttek számára is.

 

A zöldárpa előnye az egyszerű fogyasztása és adagolása is. A vízben oldódó por ajánlott napi mennyisége 6 gramm, a maximális napi adag 9 gramm. [21]

 

Zöldárpa - Szuperélelmiszer és az egészség természetes forrása

                                

A zöldárpa és a liszt érzékenyek

A zöldárpát a csírázástól számított tízedik napon vágják le, még mielőtt a növény az árpa gabonanövénnyé kifejlődne. Ez azt jelenti, hogy a növénynek még nincsenek magvai, ezért glutént sem tartalmaz. A zöldárpa ennek köszönhetően glutén mentes termék. [2] [22]

 

Ennek ellenére azt ajánljuk, hogy vásárlás előtt ellenőrizzétek a termék csomagolását, ahol a glutén tartalomról szóló információk is megtalálhatóak. A mi zöldárpa termékünk még nyomokban sem tartalmaz glutént és alkalmas liszt érzékenyek számára is a fogyasztása.

 

A zöldárpa egy olyan növény, mely jótékony hatású a professzionális sportolók számára, de azok számára is, akik aktív életformát folytatnak. A testünk naponta rengeteg tápanyagtól szabadul meg, melyek pótlása nagyon fontos, hogy továbbra is megfelelően működhessen. A zöldárpa fogyasztása ezért kiváló megoldás, mely által egyben ásványi anyagokhoz, vitaminokhoz és további más nélkülözhetetlen anyagokhoz is juthatunk.

 

Akár professzionális szinten foglalkoztok sporttal, vagy csak a szabadidőtökben, bízunk benne, hogy a cikkünkből elegendő mennyiségű hasznos információt megtudhattatok a zöldárpáról. Szeretnétek, hogy erről a zöld csodaszerről a barátaitok is tudomást szerezzenek? Ne habozzatok és támogassátok a cikket megosztással.

 

Forrás: 

[1] Barley Grass - https://www.drugs.com/npc/barley-grass.html 

[2] Yawen Zeng, Xiaoying Pu, Jiazhen Yang, Juan Du, Xiaomeng Yang, Xia Li, Ling Li, Yan Zhou, Tao Yang - Preventive and Therapeutic Role of Functional Ingredients of Barley Grass for Chronic Diseases in Human Beings - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5904770/#B11 

[3] Ivana Paulíčková, Jaroslava Ehrenbergerová, Vlasta Fiedlerová, Dana Gabrovská, Pavla Havlová, Marie Holasová, Jiří Kopáček, Jarmila Ouhrabková, Jitka Pinkrová, Jana Rysová, Kateřina Vaculová and Renata Winterová - Evaluation of Barley Grass as a Potential Source of Some Nutritional Substances - https://www.agriculturejournals.cz/publicFiles/00089.pdf 

[4] Craig Sommers - Barley Grass Juice, Superior Nutrition at your Fingertips- https://sunwarrior.com/blogs/health-hub/barley-grass-juice-superior-nutrition-at-your-fingertips 

[5] Hina Firdous - Benefits Of Barley Grass And Its Side Effects - https://www.lybrate.com/topic/benefits-of-barley-grass-and-its-side-effects 

[6] H. Younus - Therapeutic potentials of superoxide dismutase - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5969776/ 

[7] J. Ehrenbergerová, N. Březinová Belcredi, J. Kopáček, L. Melišová, P. Hrstková, S. Macuchová, K. Vaculová, I. Paulíčková - Antioxidant Enzymes in Barley Green Biomass - https://www.researchgate.net/publication/24429610_Antioxidant_Enzymes_in_Barley_Green_Biomass#pf6 

[8] Christian Nordqvist - Benefits and sources of vitamin B2 - https://www.medicalnewstoday.com/articles/219561.php 

[9] Christian Nordqvist - Vitamin B5: Everything you need to know - https://www.medicalnewstoday.com/articles/219601.php 

[10] Cathleen Crichton-Stuart - Vitamins and minerals that boost metabolism - https://www.medicalnewstoday.com/articles/322644.php 

[11] Magnesium - Fact Sheet for Health Professionals - https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/ 

[12] Jon Johnson - How can I balance my hormones? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/324031.php 

[13] Jayne Leonard - Best foods for increasing low testosterone - https://www.medicalnewstoday.com/articles/323759.php

 [14] Jon Johnson - What are some skin-friendly foods? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/322986.php 

[15] Megan Ware - Everything you need to know about potassium - https://www.medicalnewstoday.com/articles/287212.php 

[16] Ana Sandoiu - Magnesium may prevent bone fractures - https://www.medicalnewstoday.com/articles/316922.php 

[17] Melinda Dennis - Do wheat grass and barley grass contain gluten? - https://nationalceliac.org/celiac-disease-questions/do-wheat-grass-and-barley-grass-contain-gluten/ 

[18] Yawen Zeng, Xiaoying Pu, Jiazhen Yang, Juan Du, Xiaomeng Yang, Xia Li, Ling Li, Yan Zhou, Tao Yang - Preventive and Therapeutic Role of Functional Ingredients of Barley Grass for Chronic Diseases in Human Beings - Tabuľka č.1 - https://www.hindawi.com/journals/omcl/2018/3232080/tab1/ 

[19] Barley, hulled - Nutrition Facts - https://www.nutritionvalue.org/Barley%2C_hulled_nutritional_value.html 

[20] Jennifer Berry - What are the benefits of chlorophyll? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/322361.php 

[21] Mentor Jhuls - Recommended Dosage of Barley - https://santebarleyreview.com/news/recommended-dosage-of-barley/ 

[22] Aiza Qamar, Farhan Saeed, Muhammad Tahir Nadeem, Abdullah Ijaz Hussain, Muhammad Asif Khan, Bushra Niaz - Probing the storage stability and sensorial characteristics of wheat and barley grasses juice - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6392868/#fsn3841-bib-0016