D-aszparaginsav vagy DAA: Hatásai és adagolása az egészség és a sportteljesítmény érdekében

D-aszparaginsav vagy DAA: Hatásai és adagolása az egészség és a sportteljesítmény érdekében

A D-aszparaginsav, más néven DAA, a tesztoszterontermelést támogató anyagként szerzett magának hírnevet. Ez a tesztoszteron fokozó különösen népszerű a sportolók körében, akik izmot akarnak építeni, vagy a reproduktív egészségükről szeretnének gondoskodni. Hogyan vélekednek a tudósok a DAA-ról, és milyen egyéb ígéretes egészségügyi hatásai vannak?

Ebben a cikkben a DAA alábbi konkrét területekre gyakorolt hatásáról olvashatsz:

Mi is az a D-aszparaginsav (DAA)?

A D-aszparaginsav, más néven DAA, egy nem esszenciális aminosav, amely természetes módon megtalálható a szervezetben. Elsősorban az endokrin mirigyekben (a szervezet hormontermelő része) és az agyban halmozódik fel, ahol elsősorban kifejti a hatását. Valójában leginkább arról ismert, hogy részt vesz a hormontermelésben, akár az agyban, akár a test más részein. [6]

Az aszparaginsavnak van egy második formája is, nevezetesen az L-aszparaginsav. Ezt azonban a szervezet csak az izomépítés építőelemeként használja fel, mint sok más aminosavat. A D-aszparaginsavval ellentétben nincs más jelentős egészségügyi hatása. [2,6]

Ha az aminosavakról szeretnél részletesebb információkat megtudni, akkor biztosan tetszeni fog a Aminosavak: Osztályozásuk, funkciójuk a testben, hatásuk a sportteljesítményre és a legjobb forrásaik című átfogó cikkünk.

Mi is az a D-aszparaginsav (DAA)?

Mik a DAA egészségügyi előnyei?

Úgy fest, hogy a DAA szerepe a szervezetben elsősorban a hormonokhoz kapcsolódik. De más ígéretes hatásokkal is büszkélkedhet, például az agyra és az idegrendszerre kifejtett hatásokkal. A D-aszparaginsavval kapcsolatos kutatások azonban messze nincsenek még befejezve. További vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy pontosan megértsük, hogyan működik, és az egészség mely területeire van jótékony hatással.

1. Részt vesz a nemi hormonok képzésében

A vizsgálatok során kiderült, hogy a DAA alapvető hatása a nemi hormonok képzésében való részvétel. Valóban nagy mennyiségben van jelen azokon a területeken a szervezetben, ahol beindul a termelés. Mindenekelőtt a hipotalamuszban (a középagy alsó része). Itt termelődnek a hormonok, amelyek tovább segítik az agyalapi mirigy (agykérgi mirigy) hormontermelését. Ezek végül a férfi és női nemi hormonok (tesztoszteron, ösztrogén) képződését serkentik. [7,8]

Ha a folyamat bármelyik eleme hiányozna, a nemi hormontermelés megszakadna. A DAA minden ilyen kulcsfontosságú helyen koncentrálódik, és ezért tűnik úgy, hogy fontos szerepet játszik az egész folyamatban. A kutatók rámutatnak, hogy a DAA szedése a vizsgálatok szerint emeli ezeknek a hormonoknak a szintjét. Így nélkülözhetetlen lehet a nemi hormonok termeléséhez, valamint a nőknél a termékenységhez, az izomnövekedéshez vagy a petesejtek éréséhez. [7]

2. Segít a tesztoszteronszint növelésében

A DAA-t tesztoszteron fokozóként vagy akár szteroid pótlóként is ismerik. Ez épp a férfi nemi hormon, a tesztoszteron termelésére gyakorolt hatása miatt van így. Amint azt már említettük, a vizsgálatok azt mutatják, hogy a DAA szükséges azokhoz a folyamatokhoz, amelyek során kialakul.

A DAA részt vesz a gonadoliberin, egy a hipotalamuszban termelődő hormon felszabadításában, ami pedig tovább vezet a luteinizáló hormon termeléséhez az agyalapi mirigyben. Ez utóbbi feladata a tesztoszterontermelés elősegítése. De kiderült, hogy a D-aszparaginsav máshol is fejthet kihatást, például közvetlenül a herék Leydig-sejtjeinél, ahol a tesztoszteron termelődik. [5,7]

A tudósoknak több kutatást kell végezniük, hogy határozottabb álláspontot képviseljenek ebben a témában. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a DAA hatásosnak bizonyul, az alacsony tesztoszteronszintű férfiak esetében. A vizsgálat a terméketlen férfiaknál is pozitív hatást mutatott ki. Így érdekes táplálékkiegészítő lehet azok számára, akik az alacsony tesztoszteronszintj tüneteivel küzdenek. [5]

Ezek a termékek érdekelhetnek:

3. Jó hatással van az ösztrogéntermelésre és a női nemzőképesség egészségre

A tesztoszteronhoz hasonlóan az ösztrogéntermelés is a hipotalamuszban kezdődik, ahol a D-aszparaginsav is részt vesz ebben a folyamatban. A hipotalamuszból eredő hormonok tehát a luteinizáló hormon felszabadulásához vezetnek az agyalapi mirigyből, amelyneknek az ösztrogéntermelés elősegítése is a feladata. Jellemzően alacsony a szintje például menopauza idején. Ez olyan tünetekkel jár, mint hőhullámok vagy a csontsűrűség csökkenése. A DAA tehát ebben ilyenkor is hasznos lehet, de további kutatásokra van szükség, mielőtt a menopauzális tünetek enyhítésére szolgáló táplálékkiegészítőként biztonsággal ajánlható lenne. [4,8]

A már emlegetett luteinizáló hormonnal együtt tüszőstimuláló hormon is termelődik. Az ösztrogénképződés fokozása mellett a petesejtérés elősegítéséért is felelős. Ez tehát fontos része a menstruációs ciklusnak. A D-aszparaginsav tehát jól jöhet a nők általános termőképességi egészségének megőrzésében.

Ha kíváncsi vagy, milyen más anyagok lehetnek még előnyösek a nők egészségére, ne hagyd ki a Nők és a táplálkozás: A legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok az egészségért és a szépségért című cikkünket.

DAA és ösztrogén

4. Hatással van a spermiumtermelésre

A tesztoszteronra gyakorolt hatása mellett a DAA pozitív hatással lehet a férfiak spermatermelésére és működésére is. Mivel ez az aminosav felhalmozódik az ejakulátumban, a tudósok azt feltételezik, hogy részt vesz a spermatogenezisben. Emellett a vizsgálatok összefüggést mutattak ki a szervezetben lévő alacsonyabb DAA-koncentráció és az alacsonyabb spermiumszám, valamint a spermiumok lassabb mozgása (mozgékonysága) között. [1,7]

A maca például szintén jó hatással lehet a spermatermelésre és azok aktivitására. A macáról és annak előnyeiről bővebben a Maca: Milyen hatásai vannak ennek a szuperélelmiszernek és hogyan kell pótolni? című cikkünkben olvashatsz.

A DAA hatása a spermiumtermelésre

5. Hatása az idegrendszerre

A D-aszparaginsav felhalmozódik a szinapszisokban, ahol két idegsejt (neuron) összekapcsolódik. A szinapszisokon keresztül az információ az egyes neuronok között kerül átadásra, ezért nagyon fontos funkcionális részei az idegrendszernek. Ők felelnek az idegrendszer zavartalan működéséért, és összekötik azt az izmokkal, az emésztéssel vagy a test más részeivel. Kiderült, hogy a DAA is szerepet játszhat ebben a folyamatban.

Az eddigi kutatások azt sugallják, hogy a DAA részt vesz a neurotranszmitterek termelésében is, sőt maga is neurotranszmitterként működik. Ezek azok anyagok, amelyek a szinapszisokon keresztül az egyik neuronból a másikba jutnak, és információt közvetítenek közöttük. A neurotranszmittereknek köszönhetően például a memória, az izmok és számtalan más folyamat is megfelelően működik a szervezetben.

Úgy fest, a D-aszparaginsav a kognitív funkciók, például a memória vagy a tanulási képesség szempontjából is hasznos lehet.

Az úgynevezett nootropikumok, mint például az ashwagandha vagy a GABA, szintén segíthetnek a kognitív funkciók támogatásában. Az agyserkentőkről és előnyeikről bővebben a Nootropikumok: Melyek a legjobb típusai a koncentráció és a memória javítására című cikkünkben olvashatsz.

Fedezd fel bestsellereinket:

6. Segítheti az izomnövekedést

A tesztoszteron fontos hatással van a férfiak erejére és izomnövekedésére. A D-aszparaginsav tehát az erősítő edzéseknél hasznos lehet az izomtömeg építésében és a maximális teljesítmény elérésében. A kutatások azt is sugallják, hogy a DAA érdekes táplálékkiegészítő lehet az erősportolók számára.

A tanulmányok eredményei azonban kissé ellentmondásosak ezen a területen. Így még több tudományos kutatásra lesz szükség ahhoz, hogy tisztázzuk, hogyan is hat a DAA konkrétan az izmokra. Fogyaszthatod ezt az aminosavat, ha az izomnövekedést szeretnéd elősegíteni, de ne feledd, hogy a legfontosabb a minőségi edzésre és táplálkozásra összpontosítani. [3,5]

További infoért arról, hogyan állíthatod be megfelelően az edzést és a diétát, olvasd el a cikkünket Mit egyél és hogyan eddz, hogy végre sikerüljön izmokra szert tenned? 

A DAA hatása az izomnövekedésre

A DAA egyéb előnyei

  • A tanulmányok alapján a melatonin (az alváshormon) termelésében is szerepet játszhat. [2]
  • A tesztoszteronra gyakorolt hatásának köszönhetően jó hatással lehet a merevedési zavarokra is. Az arginin szintén hasznos lehet.
  • A pszichiátriai betegségek, például a skizofrénia esetében is mutattak ki pozitív hatásokat. [3]

Lehetnek a DAA-nak káros hatásai?

Ennek az aminosavnak a használata során nem figyeltek meg jelentős káros hatásokat. Terhesség vagy szoptatás alatt azonban nem ajánlott a szedése. Hatása ezekben az időszakokban még nincs elég alaposan kivizsgálva. [1,6]

Milyen kölcsönhatásba léphet a DAA a gyógyszerekkel?

Mint más kiegészítők, a DAA is összeütközésbe kerülhet egyes gyógyszerekkel. Melyekre kell odafigyelni?

  • a tesztoszteron termelést támogató gyógyszerekre
  • hormonkezelési gyógyszerekre
  • termékenységi gyógyszerekre
  • antidepresszánsok és más, az idegrendszerre ható gyógyszerek

De általánosságban elmondható, ha valaki beteg és gyógyszert szed, mindig tanácsos konzultálni a kezelőorvosával, mielőtt bármilyen új kiegészítőt szedne.

Hogyan kell szedni a DAA-t?

A D-aszparaginsav adagolása viszonylag egyszerű. Napi 2000-3000 mg szedése ajánlott. Hasonló adagokat használnak a vizsgálatokban is. [6]

Mivel lehet keverni a DAA-t?

A DAA számos ígéretes egészségügyi előnnyel jár. A kívánt hatás elérése érdekében azonban más hatóanyagokkal is kombinálható.

Mivel fokozhatod ezeket az egészségügyi hatásokat?

  • Férfi egészség és tesztoszteronszint: A férfiak esetében például a cink, a szelén vagy a D-vitamin szedése fontos ebből a szempontból. Azonban az olyan növényi termékek, mint a Tribulus terrestris, görögszéna, fűrészpálma vagy maca szintén pozitív egészségügyi előnyökkel rendelkeznek.
  • Női egészség és ösztrogénszint: A nőknek ajánlott ellenőrizni a vas-, folsav- vagy jódbevitelt. A maca is hasznos növényi kiegészítő lehet.
  • Az agy és a kognitív funkciók: A nootropikumok jótékony hatással lehetnek az agyműködésre. Ilyen például az ashwagandha, a ginzeng vagy a GABA. Ezeket keverni is lehet komplex étrend-kiegészítők formájában.
  • Támogatja a sportteljesítményt A sportteljesítmény könnyen fokozható stimulánsokkal, például koffeinnel. Az NO táplálékkiegészítők, mint például az arginin vagy a citrullin-malát, képesek fokozni a teljesítményt.
Mivel lehet keverni a DAA-t?

Mire érdemes emlékezni?

A D-aszparaginsav különösen a tesztoszteronra kifejtett hatásáról ismert. Ahogy ebben a cikkben már kiderült, a szervezetben lévő hormonokra gyakorolt hatása meglehetősen összetett, és ezeken keresztül az egészség más területeire is hatással lehet, például a spermatermelésre vagy az izomnövekedésre. Bár a kutatások még mindig nem meggyőzőek, és több tanulmányra van szükség a DAA előnyeiről, azt már tudjuk, hogy jó kiegészítője lehet egy egészséges étrendnek és egy jó edzéstervnek.

Hasznos volt a cikk számodra? Ha tetszett, vagy ha új információkat szereztél, örülnénk, ha megosztanád barátaiddal, ismerőseiddel.

Források:

[1] D’ANIELLO, G. et al. D-Aspartate, a Key Element for the Improvement of Sperm Quality. – https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=24016

[2] D’ANIELLO, G. et al. Occurrence of D-aspartic acid in human seminal plasma and spermatozoa: possible role in reproduction. – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16275242/

[3] HOLEČEK, M. Aspartic Acid in Health and Disease. – https://www.mdpi.com/2072-6643/15/18/4023

[4] CHENG, Y.-J. et al. From Menopause to Neurodegeneration—Molecular Basis and Potential Therapy. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8395405/

[5] ROSHANZAMIR, F. - SAFAVI, S.M. The putative effects of D-Aspartic acid on blood testosterone levels: A systematic review. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5340133/

[6] SOLOMON, T. D-Aspartic Acid Research Analysis. – https://examine.com/supplements/d-aspartic-acid/

[7] TOPO, E. et al. The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2774316/

[8] The Hypothalamic-Pituitary-Gonadal Axis - Holland-Frei Cancer Medicine - NCBI Bookshelf. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK13386/

Komment hozzáadása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük